Fredag: Afgang til Polen’s hovedstad Warszawa og Legia Warszawa – Widzew Łódź

Med formiddagsflyveren til Warszawa lander man hurtigt i Polen’s store hovedstad, og selvom vi skulle se Legia Warszawa – Widzew Łódź om aftenen, havde vi god tid om fredagen. Først en god (og billig) frokost i Warszawa, inden check-in på meget centralt beliggende hotel. Dernæst gik turen på gåben op igennem de gamle by, hvor gaderne er brostensbelagte, smalle og hyggelige. På vejen her kommer man også forbi et udgikspunkt, hvor Polen’s nationalstadion Stadion Narodowy kan spottes fra.

Dernæst gik turen videre til Polonia Warszawa’s gamle stadion beliggende centralt i byen. Polonia er en gammel historisk klub i byen, med to Polske mesterskaber (senest i 2000). Siden da er det dog gået ned ad bakke for klubben, der idag ligger i 3. bedste polske række. På stadion ligger der en fed pub, der har åbent alle dage, og gutterne derinde fortalte os, at de er igang med at genopbygge klubben, efter at den tidligere præsident smuttede fra klubben med pengekassen. Så er besøg her er bestemt noget vi kan anbefale! De var glade for at vi kom forbi og drak en øl og ville høre deres historie. Hvis man spørg pænt, kan man endda også komme ind på selve stadion for at tage et par billeder – det gjorde vi.

Efter besøget hos Polonia Warszawa et par øl på deres stadionpub, gik turen til Legia’s hjemmebane, Stadion Miejski Legii Warszawa. Forventninger var høje i taxaen på vej derud – alle der følger bare lidt med i fankultur og på diverse ultras sider på sociale medier, ved at Legia’s fans er nogen af de fedeste på det punkt på Europæisk grund. Og wow – sikke en oplevelse!

Stadionbesøget startede på Legia’s fanbar umiddelbart bag deres stemningstribune. Her var der pakket med mennesker allerede 3 timer før kampstart. Der var billige øl, vodkaflasker og fodbold på storskærmene. Man forstår godt, hvorfor Legia’s fans varmer op her inden deres hjemmekampe!

Efter en øl på fanbaren hoppede vi ind ad vores indgang på den ene langside, og her møder vi så et kæmpe opvarmet øl-telt. Så her skulle vi naturligvis også lige smage på de lokale øl.

Efter et par øl i det store øltelt tog vi turen op på vores tribune og var klar til kamp. Kampen var imod den gamle storklub Widzew Łódź, og udebaneafsnittet var også klar til kamp!

Kæmpe oplevelse rent stemningsmæssigt igennem hele kampen. Langsiderne var også rigtig godt med, og sikke nogle lydtoppe der var undervejs. I midten af 2. halvleg disker Legia så op med et pyroshow fra en anden verden – noget der også ramte alle ultras/fansider på internettet i timerne efter kampen. Ligesom deres tifo også gjorde. Bare søg på YouTube, og så kan i finde gode videoer af dette.

Efter en hæsblæsende 2-2 kamp, nappede vi endnu en øl på fanbaren bag stemningstribunen, inden turen gik ind til centrum af Warszawa, hvor nattelivet skulle udforskes.

Lørdag: Turen gik til Łódź

Lørdag formiddag gik turen til Polen’s 3. største by Łódź. Det tog kun halvanden time i bus, så da vi ankom til Łódź, var vi klar til en god frokost. Dette blev dog hurtigt udsat, da vi fandt ud af at der var en bar tæt på den store busstation, der hedder ‘Football Pub’. Denne skulle selvfølgelig lige besøges! Pubben lå i en hyggelig baggård, der bestemt er et besøg værd! Vejret var ikke det bedste da vi var der, men det er et sted der emmer af god stemning, når solen er fremme. Pubben var en lille, hyggelig pub, med fodboldhalstørklæder fra alverdens klubber. Ejeren af baren vidste sig at være en tidligere Widzew Łódź spiller, og han har haft baren lige siden han stoppede hans professionelle karriere for en 20-25 år siden. Baren er bestemt et besøg værd, og ejeren var glad for dansk besøg!

Efter et par øl og en god frokost på den store hovedvej i byen, gik turen ud imod ŁKS Łódź’s stadion. ŁKS Łódź er grundlagt tilbage i 1908 og har hjemmebane på det nye flotte Stadion Miejski im. Wladyslawa Krola med plads til små 20.000 tilskuere. Klubben ligger i næstbedste Polske række, men er godt på vej til oprykning. Vi ankom til stadion en god time inden kampstart, købte billetter i døren, og var ellers klar til kamp. Chrobry Glogow var modstanderen, og det var noget af en tjubang kamp. Hjemmeholdet vandt 5-2 og stemningen var helt udemærket, med tanke på at det var i den næstbedste række.

Efter kampen tog vi en taxa “hjem” til Warszawa. 350kr for lidt over en times taxakørsel, og dermed var vi klar til endnu en tur ud i det polske natteliv. Søndag gik turen hjem, efter en vellykket weekend i den polske hovedstad.

Vil du skrive en reportage om din fodboldrejse?

Tak til Morten for det skrivet om turen til Warszawa og Łódź og de fede billeder. Hvis du har været på fodboldrejse og gerne vil skrive om det, og inspirere andre fodboldfans, så lægger vi meget gerne platform til det her på bloggen. Kontakt os via vores sociale medier, hvis det lyder som noget for dig.

Kæmpe fornøjelse!

Vi var tre gutter med turen til Krakow. Kæmpe kæmpe fornøjelse med en perfekt blanding af massere af gode historier, fodbold, kultur og lækker mad. Nikolai har fuldstændig styr på alt praktisk, så alt er klaret for dig på turen. Kæmpe anbefaling herfra!